Baureihe 0310: dag 1

De Blaue Mauritius  & De Blaue Franziskus

01 Br03 Blaue Mauritius en Blaue Franziskus
De Bauereihe 0310 als blaue Mauritius en blaue Franziskus ontstaan hier opZ in zes dagen. Dit is dag 1 van 6 artikelen met ruim 50 foto's ter verduidelijking.

Twee blauwe bloemen en postzegels

02 campanulaceae convolvulaceaeNatuurlijk kent iedereen de blauwe Mauritius en het Franziskuskelkje als bloemetjes. De eerste, Convolvulus, is een blauw bloeiende soort uit de windefamilie, de tweede uit de familie der Campanula, met trompetvormige lilablauwe bloemen, bloeit alléén in de Thalgau.

Daarnaast zijn ze ook allebei postzegels. De eerste blauwe, uitgegeven in de Britse kolonie Mauritius, is nu meer dan een miljoen waard. De tweede, zonder portret van Victoria vind ik mooier. Die kost je hooguit een cent of zestig.

Twee blauwe treinen

Maar ze zijn ook allebei blauwe treinen! Reichsbahn loc Br03 werd tussen 1930 en 1938 gebouwd als sneltreinloc met een asdruk tot max. 18ton. Ze waren de lichtere uitgave van de Br01 en gebouwd door Borsig, Krupp, Henschel en Schwartzkopff.

De Blaue Mauritius Br0310 dateert uit periode III,

09 Br03 blaue mauritius opZ

de Blaue Franziskus reed al in periode II.

08 Br03 blaue franziskus opZ

Toen in 1928 de Rheingold en CIWL Edelweiss gingen rijden van Nederland naar Zwitserland, besloot ook Thalgau een luxe Fernzug te introduceren. Dat werd de blaue Franziskus met een lijn vanuit Thalbrück over München naar Berlijn. Vanaf 1951 werd gereden met zogenaamde Schurzenrijtuigen. Het werd een van de eerste met een toegestane snelheid van 120km/u.

Meer blauwe Loc's

In de periode na WOII verscheen naast de blaue Enzian ook de blauwe Mauritius als Fernzug naar de stad Thalbrück. Men reed met rijtuigen uit de vroegere Henschel-Wegmann trein. In 1952 begon de Rheinpfeil (Express) pijlsnel te rijden vanaf Hoek van Holland. In 1953 kwam de Rheingold Express, later Loreley Express genaamd. Bekijk hieronder de galerie met blauwe loc's.

Het maakverhaal

Het is dus onontkoombaar: ik moet ze allebei bouwen. De blaue Mauritius wordt voor Gonard en ik wil die Franziskus die historisch past in Thalgau.

Die blaue Mauritius reed al rond 1953 onder de vlag van de DB, maar hij had nog geen DB-biscuitjes aan de cabine, dus zag hij er nog uit als een Reichsbahn loc. De blaue Franziskus is fictief ouder en krijgt geen windleibladen, want bij de TEG reed hij al in periode II.

10 Br03 blaue mauritius

Hier volgt het maakverhaal: De donorlocs zijn twee Märklintypes 8885. Eén der slachtoffers heeft rode lijntjes aan het drijfwerk. Dat wordt de blaue Mauritius.

11 Br03 donorlocs

Demonteren

Het begint met de demontage van de tenders, want daar komen straks échte kolen in. Ze krijgen ook kortkoppelingen met de loc. Die van de Franziskus krijgt bovendien een MTL-koppeling (Micro-Trains). Daarna moeten de lócs uit elkaar. Als je straks gaat vijlen wil je geen metaalgruis tussen je tandwieltjes. Ook het voor- en naloopstel moeten eraf, want er komen nog allerlei dingen bij.

13 Br03 demontage loc

Als het hele zooitje uit elkaar ligt is dat voor mij altijd een drempel waarbij ik even moet slikken en moed scheppen en... bedenken of ik het écht ga doen.

13 Br03 demontage loc

 Lees verder in dag 2