Baureihe 03: dag 4

De Blaue Mauritius & De Blaue Franziskus

30 Br03 chassissteunen knippen
Het blaue Franziskus en Mauritius epos wordt soms onderbroken door wat mantelzorg en huiselijke dingen, maar vandaag kan ik weer verder.  Na de extra deur (zie dag 3) zijn de chassissteunen aan de beurt. Ze zijn bedoeld om de zogenaamde 'Schwinge' op te hangen, een banaanvormige beugel, waarmee de machinist de loc in zijn achteruit kan zetten.

Die steunen worden uit twee lagen dubbelgevouwen gelijmd. Dat gaat nooit helemaal exact, dus ril ik eerst de vouwlijn, lijm hem dubbel en knip hem dan pas op maat. Ik lijm ze onder het chassis evenwijdig met de metalen 'Gleitbahn' van Märklin. Er komt precies 0,3mm ruimte tussen voor de 'Schwinge'.

31 Br03 chassissteunen lijmen

Misschien ga ik die extra omkeerhevel nog maken hoewel die extra drijfstang met 'Gegenkurbel' heel kwetsbaar wordt voor wie ermee wil rijden.

Schoorsteen

Dan kijk je weer eens van een afstandje naar je werk en ontdekt allerlei fouten, bijvoorbeeld dat de schoorsteen nog te laag is.

De oudste schoorstenen waren het laagst, maar werden al gauw voorzien van Wagner windleibladen (Grosse Ohren). De blaue Mauritius krijgt Witte windleibladen (Schwebe-ohren). Later maakte men zo'n afgeplat schoorsteentje, de zogenaamde Giesl-ejektor, geheel zonder WLB. De blaue Franziskus krijgt géén WLB, maar wel die hoge schoorsteen, want hij rijdt immers in periode II voor de TEG.

32 Br03 schoorsteen

Aangezien ik geen messing buis heb van de juiste diameter buig ik van 0,15mm messing plaat een rondje tot schoorsteenkrans. Het moet zo naadloos mogelijk aansluiten en groot genoeg zijn. Dan moet hij er nog precies recht op anders ziet het er niet uit. Hij wordt rondom afgesmeerd met het wonderlijke Clou-spul. Dat vijl ik dan later weer bij zodat er geen kier meer is te zien. Dan stuit ik weer op een fout: ik ben vergeten de nokken van de WLB aan de blaue Franziskus weg te slijpen. Ook de achterste pengaatjes daarvan moeten nog worden gevuld.

Omloopschoren

33 Br03 schoren knippen

Nu weer wat knipwerk: de omloopschoren. Die zijn tweezijdig geprint, dus knip ik ze globaal uit, lijm ze dubbel en maak ze dan samen heel precies op maat.

34 Br03 schoren plaatsen

Hangijzers

De twee locs zien er al meteen al niet meer zo mager uit. Nu doet Märklin vanwege de kosten niet altijd aan hangijzers onder de omloop, maar ik maak ze wel en ook weer tweezijdig.

35 Br03 hangijzers

Dat gaat hetzelfde als de omloopschoren, maar deze komen precies tussen D2, en D3, de achterste drijfwielen. Ze zitten dan nét voor de armaturen onder de omloop. Die laat ik zitten en plak ze er lekker stevig tegen aan.

36 Br03 hangijzers plaatsen

Inmiddels beginnen beide exemplaren er dan al weer wat gekleder uit te zien.

Voorloopstellen

Dan zijn de voorloopstellen aan de beurt. Het chassis daarvan heb ik getekend opZ en een behoorlijk aantal malen afgedrukt. Dat was maar goed ook want bij het lijmen ontdekte ik dat die stellen onder de olie zaten. Alles viel er zo weer af. Dus moest ik die oliestellen eerst ontvetten, nieuwe knippen, ze uitproberen en dan pas lijmen.

37 Br03 oliestel ontvet

Weer wat geleerd...
Lees verder in dag 5