Baureihe 0310: dag 3

De Blaue Mauritius & De Blaue Franziskus

Opbouwen van de Br03 Blaue Mauritius | spoor Z 1:220
Na een heleboel gefrees en gevijl (zie dag 2) is het tijd om de twee blauwe locs Br03 weer op te bouwen.

Opbouwen van de dommen

Eerst moeten die blote ketels maar eens worden voorzien van nieuwe dommen. Gelukkig hebben ze voor dit karwei de zogenaamde gaatjestang uitgevonden.

Na een beetje experimenteren met de diameters heb ik ze te pakken: twee lagen 3,5mm en een deksel van 3,0mm. De vóórste (stoom)dom komt zo ongeveer recht boven drijfwiel D1. Dat is de stoom verzameldom. Het karton is 0,25mm dik zodat hij met drie lagen precies 0,75mm hoog wordt, even hoog als de achterste.

Die middelste dom is een zanddom. Dat zand liep bij het remmen door buizen voor de wielen voor meer remweerstand op de rails. Bovenop de warme ketel bleef het zand mooi droog. De zanddom heeft aan de zijkant twee trechters die je ook moet maken.

Opbouwen middelste zanddom Br03 | spoor Z 1:220

Eerst knip ik weer een rondje 3,0mm. Dat plak ik nu op zwart karton 0,25mm. Met de kap van de Br41 ter vergelijking kan ik de precieze grootte meten en hem op maat knippen.

Zanddom knippen voor de Br03 | spoor Z 1:220

Je moet dat een beetje voorzichtig benaderen, want als je er teveel afknipt kun je weer opnieuw beginnen. Eerst is hij nog te breed, maar in tiende mm's benadert hij precies de maat van die op de Br41-kap.

Als hij er heel erg op lijkt plak ik hem op nog een laag karton tot hij weer aan die nodige 0,75mm zit. Maar nu heb ik alvast de contour om hem op maat te knippen. Daarna is het nog wel de kunst om hem precies recht op de ketel te lijmen aangezien hij niet gewoon rond is. Een scheve dom is gewoon... dom.

Zanddom ophogen voor de Br03 | spoor Z 1:220

Vullen en vijlen

Nu zijn die nieuwe dommetjes onderaan recht en gelijmd op de ronde ketel zodat er een opening blijft. Die kieren vul ik op met mijn wonderpasta.

Opvullen kieren Br03 | spoor Z 1:220

Ik verdun Clou tot bruine yoghurt en penseel het er net zolang in tot de ruimten zijn gevuld. Door het intrekken van het vocht in het karton krimpt de zaak weer hol. Dat moet je dus een paar keer aanvullen tot er genoeg volume is om de zaak op maat te vijlen.

Zelfs bij het vijlen kom je soms nog heel kleine lacunes tegen die nog een beetje meer nodig hebben. Het is arbeidsintensief maar wat je nu goed doet, werpt bij het lakken zijn vrucht af, want dáár zijn de kleinste onregelmatigheden straks meedogenloos zichtbaar.

Let op de lacunes na het vijlen | spoor Z 1:220

Controleren

Voor mijn tekenwerk controleer ik alles dat er nog bij moet: chassissteunen, omloopschoren, hangijzers, een voorloopstelchassis, een naloopstelchassis, stookketelbekleding (want die is nog transparant), de kranen van de zanddom, de cabinedeur (bi+bu) en nog meer details waar Duitsland tienlettergrepige woorden voor heeft.

Tekenwerk voor de Br03 | spoor Z 1:220

Daarna pas ik de hoek onder het cabinedak aan voor de extra deur. Als je die deur er gewoon inlijmt komt hij juist scheef te zitten. De kap is namelijk gegoten als lossend onderdeel en daardoor van binnen een beetje schuin. Dus ontstaat bij de nieuwe deur een kiertje onderaan. Dat moet je compenseren. Ik print er altijd een paar extra voor als ik wat verknip.

Een deur voor de Br03 | spoor Z 1:220

Volgende keer zijn de chassissteunen aan de beurt. Lees verder in dag 4