Baureihe 03: dag 5

De Blaue Mauritius & De Blaue Franziskus

Askast afdekken van de Br03 | spoor Z 1:220

Langzaam maar zeker beginnen de Br03 Franziskus en Mauritius hun vorm te krijgen. Waarom wij van de firma Märklin vroeger altijd dwars door de vuurkast moesten kijken weet ik niet, want met die tandwielen ging nooit wat mis. Dus wordt die keurig afgedekt met een zwarte plaat 'ijzer' en voorzien van een rij stevige klinknagels of standbouten.

Die zogenaamde 'Stehbolzen' verbinden de vuurkast superstevig met de stoomketel die natuurlijk onder enorme druk komt te staan. Breken die standbouten dan maken stoker en machinist hun laatste vlucht richting hiernamaals. De achterste deuren zien er in dit stadium nog heel raar uit, maar gaan straks op in het verfwerk.

Dan nog maar eens terug naar het voorbeeld van hoe ze moeten worden. Nu blijkt dat de tenders een voorwand hebben die de cabine min of meer afsluit en dezelfde afgeronde opbouw aan de achterkant. Dat moet er nog even bij getekend worden en ook weer tweezijdig geprint.

BR03 Blaue Maritius

Opvallend is ook de afwezigheid van trappen aan de voorkant van de tender, maar dat is mogelijk een modelbouwcompromis voor nauwe bochten. Ik haal ze er ook af, maar maak dan weer nieuwe die tússen de trappen van de loc kunnen scharnieren. Daardoor kan de tenderafstand zo klein mogelijk worden.

Naloopstel

Het volgende klusje is het naloopstel. Daar heb ik een frame voor getekend, dus uitknippen en in dit geval maar eens meteen het hele ding vooraf ontvetten.

Frame naloopstel voor de Br03 | spoor Z 1:220

Deze keer valt er dan ook niks af. Nu die uitgeknipte frames op de voor- en naloop stellen zitten gaan de locs er opeens al veel 'volwassener' uitzien.

Naloopstel van de Br03 is ontvet | spoor Z 1:220

Remwerk en drijfstang

Voor de persluchtketel van het remsysteem moet je eerst een hele ophanging maken. Dat is een console aan het chassis met een omgekeerd hangijzer erop (is dat een sta-ijzer?) om hem recht te houden. Het is echt een evenwichtstruc om hem er aan te zetten.

De persluchtketel van de Br03 wordt opgehangen | spoor Z 1:220

Er moeten ook nog deksels op. Aan de achterkant loopt de remleiding richting tender. Die leiding wordt weer ondersteund door een S-vormige beugel naar de driehoekige schoring van de cabinetrap. Boven de ketel worden twee U-vormige beugels kruislings over elkaar heen gelegd. Dat stellen de leidingen voor naar de cabine én die naar de ketelarmaturen. Dit geheel doet tamelijk intensief zijn best om krom te worden of er tijdens het rood verven gewoon helemaal af te vallen.

Bij de blaue Franziskus heb ik dan toch maar die 'Gegenkurbel' gemaakt met de omkeerdrijfstang. Bij de blaue Mauritius heb ik die weg gelaten omdat hij mogelijk het drijfwerk hindert als hij gaat rijden.

Bouwen van de Blaue Mauritius | spoor Z 1:220

Visueel levert het misschien weinig extra op, maar ik ben nu eenmaal een fanaat. Lees verder de laatste dag van deze serie.