Kolonialwagens opZ
Kolonialwagens waren vaak het bezit van één bedrijf, maar werden soms gedeeld. Ze werden in allerlei uitvoeringen gebouwd, maar kwamen steeds overeen in die merkwaardige vorm met twee open bakken en deksels.
|
Bak- en bananenwagens.
Schaal Z kent een soort lelijk eendje. Het is de bananenwagen uit 1972. Daar moeten er vele duizenden van zijn, want ze zijn voor een habbekrats te koop. Zelf ben ik er dol op, net als op dat lage bakwagentje. De oudste zijn over het algemeen krom, slecht bedrukt of beschadigd. Mooi! Precies wat ik wil, want ik bouw ze om.
Fantasiekolonie
Kolonialwagens zijn niet te koop opZ. Daarom wilde ik ze maken. Ik googlede een aantal uitvoeringen bij elkaar en ontdekte dat er ook wagens waren van Persil en met logo's die niets met koloniale waren hebben uit te staan. Deels zijn dat fantasiemodellen, maar sommigen zijn overgenomen door andere bedrijven. Een aantal is ook door de latere DRG. gebruikt als apparatenwagens.
DRG. aparatenwagen uit een vroegere kolonialwagen
(Märklin 47893, foto: frits Osterthun)
Maakwerk
Ik heb er een aantal uitgetekend op schaal, zoals de wagens van Maggi, Kathreiners Nachfolger, Dallmayr Kaffee en Persil. Ik heb er zelf nog twee bij gefantaseerd van Sunlight en Makli om meer kleuren te hebben.
Tip: Bouwplaat digitaal tekenen.
Ze zijn afgedrukt op 170 grams fotopapier, uitgeknipt en in laagjes opgebouwd. Ik gebruik het chassis van bak- of bananenwagens. Dat chassis kort ik in tot een lengte die bij de koloniaalwagen past. Het zijn wagons uit periode I dus ze moeten ook spaakwielen krijgen. Ook die heb ik getekend en geprint, maar uitgeknipt met een gaatjestang (3,5mm). Hieronder vind je het maakproces in drie plaatjes:
1 De Sunlight wagenbak in aanbouw opZ.
2 Het inkorten van het ba-na-nen chassis.
3 Het maken van de spaakwielen opZ.
Zes stuks a.u.b.
Het zijn er in totaal zes geworden. Hierboven staan ze in een waaier mooi te zijn. De randjes moeten nog worden afgewerkt.
Meer over Perioden I lees je in het infoblad Spoorwegperioden of Epochen