Spoorbreedten tabel

Spoorbreedte 1435mm | spoor Z 1:220

Elke Länderbahn moest zichzelf uitvinden. Zo ontstonden eigen regels. Niet alleen de stations gebouwen verschilden in bouwstijl, ook de perronhoogten verschilden. Zo kon de hoftrein van koning Ludwig lang niet alle stations passeren zonder zijn treeplanken te riskeren.

Zelfs de spoorbreedten waren niet uniform. Het omzetten naar normaalspoor 1435mm werd een enorme klus. In de tabel hieronder vind je enkele spoorbreedten die zoal zijn gebruikt. Veel verdween of werd aangepast. Zo werd in 1892 Brunels breedspoor in één weekend omgebouwd tot normaalspoor. Naast dit 1435mm spoor, zijn nu ook nog 1524mm 1676mm in gebruik

1435mm? Hoezo normaal spoor?

Stephenson bepaalde de hartafstand van het spoor op vijf Engelse voet, ofwel ca 1500mm. Dit vanwege de minimale bielslengte, wat de aanlegkosten beperkte. Maar de echte spoor breedte wordt bepaald door de wielflenzen binnen de spoorstaven, die staven waren 2,5 inch dik, ca 65mm. Normaalspoor is dus
1500-(2x 1/2x 65mm) ofwel 1435mm

Spoorbreedten tabel

tabel

Download de tabel als p bl